Blog

Colosok 8 colon, avagy tapasztalataim elektromos rolleren

Xiaomishop
2022.08.22 22:28
Colosok 8 colon,  avagy tapasztalataim elektromos rolleren

Májusban lehetőségem volt arra, hogy hosszabb időre kölcsönkérjek a Xiaomishoptól egy Xiaomi Scooter Essentialt, hogy kipróbálhassam egy esetleges vásárlás előtt. Erre azért volt szükségem, mert a városban található elektromos rollerekkel nem voltak jó tapasztalataim, leginkább a testi adottságaim miatt: 200 centi magas és 110 kilós férfiként elég kényelmetlenek voltak. Ráadásul az sem segített, hogy a rollerek (az Essential-é is) maximum terhelhetősége 100 kg. Viszont mindenképp ki akartam próbálni egyet, mivel a munkahelyem nincs messze a lakásomtól. Ezen kívül persze még ezernyi más okot lehetne sorolni (olcsóbb, mint az autó, vagy a tömegközlekedés, környezetkímélő, gyors stb.), de elsősorban a kényelem volt a fő ok. Nem hiszem, hogy én volnék az egyetlen, akit hasonló körülmények vesznek körül, ezért gondoltam bemutatom nektek a tapasztalataimat. Ez egy hosszabb írás lesz és ha nem akarjátok végigolvasni akkor a „Megéri-e ez nekem?” kérdésre itt a rövid válasz: Igen. De, hogy miért? Vágjunk is bele!


Melyiket válasszam? - A Xiaomi elektromos rollerekről általában


Nem kövér vagyok csak erős csontú

Elsősorban szeretném azt leszögezni, hogy okkal vannak a gyári maximum adatok megadva és erre hamar rájöttem én is. A Scooter Essential maximális sebessége 20 km/h, aminek elérése azért elég lassacskán ment még sík terepen is az én súlyommal. Egy nagyobb lejtő megmászásában ne is reménykedjetek, de azért a kisebb – és rövidebb – emelkedőkkel megbirkózott, ha lendülettel vágtam neki. Van még egy hátulütője: a nagyobb megterhelés miatt az elvileg 25km-es hatótáv lecsökken, szóval a laptoptáskába/ hátizsákba én vittem magammal a töltőt, biztos, ami biztos.


A magasságommal is meggyűlt a bajom. Mivel a kerék nem olyan magas (8 colos, ha ez esetleg a címből nem derült volna ki) és a kormányrúd sem fogja kiszúrni a szemedet, ezért nem tudtam úgy kihúzott háttal utazni. Ez nem tűnik nagy dolognak annak, aki nincs 190 felett és rövid távon nem is az. Viszont hosszú távon folyamatosan görnyedve állva utazni személy szerint nagyon kellemetlen érzés, ami egy rosszabb napon teljesen odavágja a hátamat és ezzel szerintem nem vagyok egyedül. Az igazsághoz azért hozzá tartozik, hogy kb. 195 cm alatt viszont pont tökéletesen kijön a balansz: kihúzott háttal és kényelmesen nyújtott kezekkel tudsz suhanni, szóval nem lesz gond.

A másik problémám magasság terén az egyensúly volt. Pontosabban az, hogy jóval nagyobb és nehezebb vagyok, mint a roller – ami 12 kg, szóval kicsit több mint a 9-szeresét (!!!) nyomom – ezért mindig, MINDIG két kézzel kell fognom a kormányt. Hacsak nem vagy halhatatlan és sebezhetetlen Terminátor (és nem vagy az), akkor ezt egyébként is javallott így csinálni. Főleg mivel járművön közlekedve amúgy is felelősséggel tartozol a közlekedés minden résztvevője irányába. DE, ha még mindezek mellett magas is vagy, akkor el ne engedd azt a kormányt akár 2 másodpercre se. A kormány nekem konkrétan a köldökömig ért, szóval egyszer kétszer egy-egy hasonló megmozdulásomkor majdnem elzúdultam. De ne hidd, hogy ha két kézzel fogod, akkor nem kell annyira figyelned: egyszer fordult elő, hogy nem fókuszáltam eléggé az útra, beleszaladtam egy kisebb gödörbe és két pillanat múlva már azon gondolkodtam a földön, hogy mikor taknyoltam én utoljára ekkorát? Szerencsére, mivel nem tudsz túl gyorsan menni ezért csak a büszkeségemen esett csorba (naná, hogy egy buszmegálló mellett történt), ezért nem kell túlaggódni a dolgot, de azért egy bukósisakot mindenképp érdemes beszerezni (azt hiszem érkezik dedikáltan Xiaomi-s is nemsokára) csak a biztonság kedvéért.


Bemutató teszt: Mi Electric Scooter Pro 2 elektromos roller

 


De mit is adtak nekünk a rómaiak, akarom mondani az Essential?

Lehet, hogy a fenti bekezdés most kissé elbátortalanított, de semmiképp nem szabad megijedni, mert az előnyök mellett ezek a kellemetlenségek pontosan csak ezek: kellemetlenségek. Előnyökből pedig van egy pár, szóval vágjunk is bele.

Kezdjük is az elején: maga a roller beüzemelést nem taglalnám, van 1000 másik és jobb leírás, ahol ezt pontosan meg tudjátok nézni. Én inkább elmesélném egy átlagos napomat onnantól, hogy össze van csukva és szeretnéd használni. Szóval megragadom az összecsukott 12kg-s rollert, leslattyogok a 2.-ról az utcára és leteszem a járművet. Most figyeljetek, mert ez kicsit bonyolult lesz: kinyitod a rollert, a kormányrudat rögzíted, megnyomod a bekapcsoló gombot, hajtasz rajta kettőt, lenyomod a gázt és mehetsz is a dolgodra. Igen tényleg ennyi. Nem tényleg, nem kell más. Én is meglepődtem, mert kicsit összetettebb folyamatra gondoltam, de nem fogok panaszkodni.


Elektromos rollerrel Budapesten!
 

Szóval elindultunk és innentől nincs sok izgalom: fogod a rollert (két kézzel ugyebár), egyik kezed a féknél, a másikkal a gázt nyomod (nem sajnos nincs tempomat, szóval ezt neked kell nyomva tartani). Én szerencsés helyzetben vagyok, az út nagy részét bicikliúton meg tudom tenni munkába menet így egy teljesen eseménytelen út során 7-12 perc alatt oda is tudok érni forgalmi szituációtól függően. Ez nektek valószínűleg nem sokat mond, szóval jöjjön egy kis perspektíva: egy ideális világban, ahol a tömegközlekedés mindig jó, metróval kb. 8 percembe telik az út. Namármost Budapesten, ahol én lakom ilyen nincsen. Szóval a metrópótló buszokkal ez az út már 10-12 percekbe telik. Ha ezt még tovább bonyolítják (pl. pótlóbusz + metró) akkor máris 15-18 hág az utazás időtartama. Ehhez képest rollerrel stressz nélkül, nem 120 emberrel összenyomódva, levegőn, saját tempóval folyamatosan haladva fixen maximum 12 perc alatt beérek ajtótól ajtóig. Személy szerint nekem ez bőven jobban megéri. Illetve, ha már saját tapasztalat: rollerezés közben van egy ilyen felszabadult, vidám érzésem. Nem tudom megmagyarázni miért, egyszerűen csak jól érzem magam közben, szóval az amúgy nem túl vidám hétfő reggeli munkába menetelt is fel tudja nekem feldobni.

Említettem ugye, hogy a hatótáv csökken a nagyobb terhelés miatt. Nyilván vannak modellek, amik többet bírnak, pl. a Scooter Pro 2. De ez ugye alapvetően azt jelenti, hogy többet kell tölteni a rollert. Nem kell sokat tölteni kb. 4-5 óra alatt feltölt 0% -ról 100%-ra, ami nem túl szívbe markoló. A rezsicsökkentés körüli mizéria miatt én hozzátenném, hogy nálam gyakorlatilag az egész lakás árammal működik, több elektronikai kütyüm is van és otthonról is többször dolgoztam és így sem léptem túl a havi 180 kw fogyasztást.



 


Összefoglalva

Szerintem, ha rövid távra szeretnétek közlekedni (12-18 km között) akkor bőven bevállalhatjátok a Scooter Essential-t és a Xiaomi hasonló rollereit is, mivel bőven fog hozni annyi bónuszt a mindennapjaitokba, hogy megérje. Még akkor is, ha 2 méter magasak és 110 kg-ot nyomtok, a roller bírni fogja. Az egyszeri nagyobb kiadás után, igazából a karbantartás nem drága és nem is bonyolult. A gumit kell alkalmanként fújni, illetve ne hajtsunk rá semmire, amitől megsérülhet. A rollert ne tároljuk az udvaron és akkor is töltsünk rá kicsit mikor nem használjuk (pl. télen).

Cserébe viszont lesz egy stabil, sokáig tartó eszközünk, amit bármikor gyorsan előkaphatunk, hogy leszaladjunk a boltba, vagy átugorjunk egy ismerősünkhöz és persze munkába járjunk. Bár vannak hátrányai ráadásul a magasság sem segít, de ettől függetlenül egy mindenki számára használható ketyere. Csak ügyeljetek arra, hogy sokkal jobban figyeljetek a közlekedés közben, mint bármely másik járművön. Na, én még megyek vissza kicsit rollerezni, amíg tart a nyár és várom a Scooter 4-est, ha minden igaz érkezik jövőre és magasabb lesz, mint a jelenleg piacon lévők. Hátha az jobban fog hozzám passzolni méretben... :)